Ehsan Yasini

مدیر وب سایت چه وظایفی دارد؟

وظایف مدیر وب سایت چیست؟

من حدود ۶ سال است که مدیر سایت های مختلف هستم و تجربیات زیادی را در این سال ها بدست آورده ام که می خواهم همه ی آن ها را در این مقاله با شما در میان بگذارم پس پیشنهاد می کنم تا پایان این مقاله با من همراه باشید.

مدیر وب سایت کیست؟

اول ببینیم مدیر وب سایت به چه کسی گفته می شود، مدیر وب سایت یا همان ادمین سایت فردی است که نقش اصلی برای اداره و مدیریت سایت را بر عهده دارد و مسئول نگهداری و توسعه سایت و امکانات آن است.

وظایف اصلی مدیر وب سایت :

  • افزایش مستمر سرعت لود سایت (بارگزاری سایت)
  • بررسی دقیق لینک های موجود در سایت
  • آنالیز کردن بازدید کنندگان سایت
  • تهیه گزارش های روزانه، هفتگی و ماهانه از تعداد بازدید کنندگان و همچنین مقدار افزایش یا کاهش فروش سایت
  • مدیریت گروه تولید محتوا
  • بررسی امکان چند زبانه کردن سایت (در صورت نیاز داشتن)
  • بررسی کردن مقالات یا صفحاتی از سایت که زمان زیادی است که بروز نشده اند و داشتن برنامه ای برای بروز رسانی آن ها
  • نظر خواهی کردن از کاربران سایت درباره ظاهر، گرافیک و امکانات سایت
  • بررسی صفحات پر بازدید کننده و همچنین صفحات با بازدید کم و برنامه ریزی برای بهبود آن ها
  • بررسی روزانه وضعیت سرور سایت (هاست) از نظر آپ تایم (up time : یعنی زمان بالا بودن سایت در ۲۴ ساعت شبانه روز)

مدیریت تیم تولید محتوا :

همان طور که می دانید هر سایت یا فروشگاه اینترنتی نیازمند تولید محتوا است و مدیر وب سایت (وبمستر) وظیفه دارد تا تیم تولید محتوا را به بهترین حالت مدیریت کند.

به تیم تولید محتوا آموزش بدهد که چگونه محتوا تولید کنند که مطابق با استاندارد های موتور جستجو گوگل باشد تا بتواند امتیاز بالایی در نتایج جستجو بگیرد، حتما شنیده اید که می گویند از نظر گوگل محتوا پادشاه است، این به این معنی است که مهم ترین موضوع برای اینکه در جستجوی گوگل به نمایش در بیایید تولید محتوای ارزشمند و غنی است.

تعیین استراتژی و هدف برای رشد و توسعه سایت :

مدیر وب سایت وظیفه دارد درباره آینده سایت تحقیق کند و ببیند چه طرح ها و ایده هایی می تواند داشته باشد تا باعث رشد سایت شود.

وظیفه مدیر وب سایت برای کاربر پسند بودن سایت چیست؟

مدیر سایت وظیفه دارد سایت را به گونه ای مطابق با استاندارد های ui و ux طراحی کند تا زمانی که بازدید کنندگان و کاربران وارد سایت می شوند احساس خوبی به آنها دست بدهد.

در حقیقت می توان بازدید کنندگان سایت را به میهمان های یک خانه تشبیه کرد که باید برای بیشتر ماندن آن ها در سایت اقداماتی را انجام داد.

به طور مثال ممکن است طولانی بودن مراحل خرید از سایت باعث شود بسیاری از افراد از خرید منصرف شوند، بنابراین باید پروسه خرید از سایت را کوتاه تر کند تا کاربران بتوانند با حداقل تعداد کلیک محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

جمع آوری اطلاعات بازدید کنندگان سایت :

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حدود ۸۰ درصد از افرادی که یک بار از سایت بازدید می کنند هرگز دوباره به سایت شما مراجعه نمی کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع مدیر سایت باید سیستمی را برای جمع آوری اطلاعات بازدید کنندگان در سایت ایجاد کند، مثلا ایمیل یا شماره تماس افراد را به گونه ای از بازدید کنندگان سایت دریافت کند تا بتواند در آینده با این افراد ارتباط داشته باشد و محصولات و خدمات خود را به آنها پیشنهاد دهد.

یک مدیر وب سایت با استفاده از روش های زیر می تواند اطلاعات بازدید کنندگان سایت خود را جمع آوری کند:

  • ساخت بخش عضویت در سایت
  • ارائه کوپن تخفیف در ازای گرفتن ایمیل یا شماره تماس
  • عضویت در خبرنامه

پشتیبان گیری منظم از فایل ها و دیتابیس سایت :

مدیر سایت مسئول سایت می باشد و باید به گونه ای از سایت نگهداری کند که حتی برای چند ساعت هم سایت غیر فعال نباشد، چون ممکن است غیر فعال بودن سایت برای چند ساعت باعث از دست دادن تعداد زیادی فروش شود.

بنابراین برای جلوگیری از نابودی اطلاعات باید مرتب و به صورت برنامه ریزی شده از سایت بک آپ (پشتیبان) گرفت تا اگر به هر دلیلی اطلاعات سایت از بین رفت، در کمتر از چند دقیقه دوباره سایت را به حالت اول برگرداند.

جذب ترافیک و بازدید کننده برای سایت :

مدیر وب سایت باید همواره به دنبال منابع جدید برای آوردن بازدید کننده به سایت باشد، در  واقع باید کاری کنید که افرادی که به محصولات یا خدمات سایت شما علاقه مند هستند به سایت شما هدایت شوند.

از روش های زیر برای جذب ترافیک و بازدید کننده به سایت می توانید استفاده کنید:

  • آگهی دادن در سایت های انتشار آگهی رایگان مانند ایران تجارت، ایستگاه، شیپور و …
  • گذاشتن بنر تبلیغاتی در سایت های مرتبط با موضوع فعالیت خود
  • بازاریابی با ایمیل (ایمیل مارکتینگ)
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و …
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

بررسی مداوم رتبه سایت در موتورهای جستجو به خصوص گوگل :

مدیر وب سایت باید هر روز جایگاه سایت خود را در کلمات و عبارت های مهم و کلیدی در گوگل بررسی کند و نقاط ضعف سایت را پیدا کند و با حل کردن آن ها جایگاه خود را در گوگل ارتقاء دهد.

برای بررسی جایگاه سایت در کلمات و عبارت های کلیدی بهترین ابزار گوگل وبمستر (سرچ کنسول) گوگل است که به صورت رایگان و فقط با داشتن یک اکانت جیمیل می توانید سایت خود را در آن ثبت کنید و به صورت روزانه بررسی کنید که جایگاه سایت شما در نتایج سرچ گوگل کجا است و برای بهتر کردن آن ها اقدام کنید.

Leave a Comment

tr_TRTurkish
fa_IRPersian en_USEnglish de_DEGerman arArabic ru_RURussian tr_TRTurkish
×